Monday, February 9, 2009

Sabah - Sentiasa Corot Dalam Carta

Sabah kurang guru Inggeris
KOTA KINABALU 1 Feb. – Kekurangan guru bahasa Inggeris merupakan faktor utama yang menyebabkan kelemahan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) di negeri ini.
Exco Pelajaran Negeri, Datuk Masidi Manjun berkata, selain itu, ketiadaan prasarana dan kemudahan sekolah yang sempurna juga menyukarkan mewujudkan suasana pembelajaran dalam bahasa Inggeris yang berkesan di negeri ini.
“Bagi Sabah penyumbang besar kepada kelemahan ini ialah ketiadaan guru-guru bahasa Inggeris yang cukup di luar bandar.
“Guru-guru yang dilatih khusus untuk mengajar bahasa Inggeris juga tidak mencukupi malah guru-guru mata pelajaran lain terpaksa mengambilalih mengajar mata pelajaran bahasa Inggeris,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ulasan: Menurut sumber sahih, setiap kali pengumuman keputusan peperiksaan sama ada PMR, SPM dan STPM- Sabah sentiasa di tangga yang tercorot. Tapi tidak diperjelaskan kepada umum. Mungkin takut dijadikan isu. Kesian anak-anak Sabah. Sebab itulah barangkali Sabah macam selalu kena olok-olok ...rakan di Semenanjung suka bertanya soalan yang pelik2 sama kita. Pasal lompat katak pun misti Sabah jadi contoh. Suara YB Bung Karno mimang lantang di parlimen, tapi jalanraya kita masih banyak yg graval.

1 comment: