Thursday, April 23, 2009

KENANGAN SEINDAH BENGKOK

Mula-mula mikimaap oku poh..kalau2 ada yg sensitif sama perkataan bengkok ni, tapi saya cuma berniat mahu meluahkan perasaan (aduih...jiwang ni)..ada beberapa hari saya teda sempat membaca blog kawan2, kemarin saya buka rupa2nya riuh rendah sudah pasal konspirasi jalan lurus tapi bengkok. Gembira saya mendengar jalanraya di sekitar kampung2 di Kota Marudu bakal menjadi ralan dot otulid, kalaulah mimpi jadi kenyataan, saya bersyukur kepada Tuhan.

Walaupun begitu, dalam diam2 mencongak-congak juga kepala saya. Saya terkenang jalan lama dari Tandik Ke Kota Marudu. Sekarang jalan tinggi (highway) yang lurus itu bulih tarus ke Pitas, best jugalah tetapi setiap kali saya melalui jalan baru itu, saya tetap merasa kehilangan sesuatu. Pikir punya pikir, saya tau saya teda lagi limpas depan rumah si Ah Siong (hmm...mana suda beliau itu ah??Langsung sia teda tau apa2 ttg dia lagi), teda lagi limpas depan SK Tandik, tapak lama kedai2 dan Tamu Tandik dulu2 sudah jadi belukar kecil barangkali aa?? Rupanya kenangan lama saya di sepanjang jalan kenangan itu sudah betul2 menjadi kenangan yg usang. Wajah lama sudah bertukar wajah baru..kadang2 terbit rasa mahu menatap 'wajah2' lama.

Itu cuma RASA saja!!!Kenyataannya...kita mesti berubah. Tandik teda boleh jadi 'lonely planet' selama-lamanya.Satu hari nanti seiring dengan pembangunanan infrastruktur, mudah2an Tandik akan berubah menjadi suburban yang maju. Penduduknya dapat mencari rezeki tanpa perlu meninggalkan kampung.Satu hari nanti.....

2 comments:

  1. Hehehe... Furen. Kalaalangad i bo. ;)

    ReplyDelete
  2. Oboh Ison..tempat dumumpau lagi dikenang apalagi jalan2 yang bikin kita batapuk dagan rumosi doh soge'eh..Sebelum lurus tu jalan, bagus kwn2 kasi gambar dulu tu jalanraya byk2. Iti no kasanahanku, ogugumu no mangan ong yoku no, monginsupot do walai sumua brg mau disimpan..kenangan ka kabarasan.

    ReplyDelete