Tuesday, May 5, 2009

"Small Is Beautiful"

Uinaa...macam lama sudah teda menulis di sini. Ini macam air laut juga la. Ada pasang ada surutnya. Pandai ketandusan idea juga saya ni. Tapi tadi terbelek satu buku ada frasa "Small Is Beautiful". Bunyinya memang menarik tapi tafsirannya berbeza-beza. Ada mengaitkannya dengan falsafah kehidupan, ada yang berkaitan dengan teori2 ekonomi dan macam2 lagi. Tapi saya pula mengaitkan frasa "Small is beautiful" ini dengan 'kegilaan' terutamanya kaum wanita yang mahu KURUS. Saya pun teda terlepas dari 'kemulauan' jumadi do tulun tagagas. Yang lebih tepat ingin menjadi seorang wanita yang 'slim' tubuh badannya.

Mengapa saya mahu 'slim'? Ini semua kerana majoriti daripada kita mahu kelihatan cantik. Entah la kenapa apa sahaja yang nampak kecil dan nipis nampak cantik? (????) Contohnya bukan wanita atau lelaki sahaja yang mahu jadi slim, tapi laptop, tv, telefon bimbit, thumb drive (sekadar menyebut benda2 yang sangat penting) sumua mahu slim, flat screen- hah, itu merujuk kpd sifat yang nipis juga kan? Ini sudah diskriminasi...hehehe..apalagi berlumba-lumba la syarikat kosmetik mengeluarkan produk2 pelangsingan badan. Mau cantik dan hensem punya pasal, beli saja termasuk la saya. Satu kali saya beli Elken. Punyalah mahal tp hantam sajala. 1 peket lebih kurang RM25.00! Lebih mahal kosnya daripada makan di kadai. Bukan satu tapi dua peket sehari. Teda cukup itu, cari lagi pil, jusla...migagaul nopo. Nda tau mana pula yg efektif.

Apa pun, balik ke hujung pangkal juga..teda jalan pintas mau jadi kurus. Yang paling selamat kasi kurang saja tu godohot makan sama rajin2 exercise. Macam rancangan The Biggest Loser! Sekarang ini adalah ba kono kurus sedikiiiiit. Ih bapaku monoluruh, si baliau cakap..jangan la kamu talampau mau kurus (ka dialo). Kau tau ka itu rudai?!!Kurus talampau pun tida bagus bah. Sia tingu-tingu, urang yg talampau kurus ini lama2 muka dia mcm MUNYIT!!! Pasal muka dia suda jadi talampau kurus....(kebooommmm!!!) Aiyooo...macam itu punya malatop kumin si baliau. Apa nih..langsung teda moral sapot.

Tapi pikir2 balik..butul juga. Apa salah jadi gemuk sedikit? Siapa bilang asal jadi gumuk alias tebal tidak bagus? Paling bagus kalau pakit tebal (banyak duit), tilam tebal (badan tidak sakit), kita kena juga iktiraf orang2 yg berbadan comel ni la. Ini tidak, kalau orang gumuk saja makan, ada saja pandangan serong-macam dia itu kuat makan saja. Padahal si kawan tu separuh mati kelaparan juga. Apa pun..tidak bulih nafi kesihatan penting. Jadi macamana para pembaca budiman, mana yang lebih bagus badan yang slim ka yang tebal? Jawapan yang jujur ingin sekali saya dengar. TQ.

8 comments:

  1. Haha.. nokerak oku diti tuturan nu biano furen.

    Abanaran oku i dit boros di boliou nu dino furen. ong agagas baabanar nga amu i awasi mari. ugu ko sinalau dot sada tu okokoring i.

    osukup no bo 'yang sedang2 saja' ka di malayu. hehe...

    ReplyDelete
  2. tertarik saya dgn cerita ini...inda nokokodos mau mongomen...secara jujur, oleh kerana sya sendiri mimang kategori kurus, sya lebih suka kalau sya gemuk sikit..nda sadap mata memandang..hehe..urang bilang tidak bikin selera kalau kurus kering...macam sinalau bilang c ison.

    ReplyDelete
  3. Ison,
    hehehe..mi'uma ih iko'oh dih bapaku, adess..mcm itu pula pandangan kaum Adam ya. Ong ugu no sinalau, inda balik modal la...haha...

    ReplyDelete
  4. Jmimie,
    Kalau saya tingu gambar, sa fikir ko menten saja mcm skrg. Cantik sudah begitu (serius ckp nih) Kalau sudah naik badan, alala...susah mari ki kasi turun. Ngam ne'no.Osusa mongontrol tiwou ong kalandu noh lumomu. Yoku diti nga akibat mengikut kehendak hati dulu2. Tp bila suda mau kurus sikiiitt, byk pula pengkritik. Mama sya cakap, minuli no diri koyuwan nu, kada no gumagas, amu awasi. mad ko mogorukung ko ong agagas no babanar. Ilo no tawasi ong waro poh tonsi (padahal berkilo2 lagi tu lemak)...aisehman..konpius pula. Hehehe

    ReplyDelete
  5. Saya termasuk dalam kategori orang2 yang tabal dan libar.Tapi saya tidak juga mahu talampau kurus macam liniking @ sinalau hahaha.Yang penting sihat.Dalam hal saya memang saranan doktor untuk menguruskan badan kerana saya sekarang berdiri di border line diabetes apalagi keluarga saya 60% diabetik tapi memang susah sekali.Saya cuba kawal makan dan senaman ringan maklum sudah tua nanti patah tulang.Tapi saya jauhi ubat-ubatan.kalau ada rusap kampung saya rasa itu lebih baik.

    ReplyDelete
  6. Bagi sesiapa yang sama sewaktu dengan saya yang tabal dan libar jangan bersedih hati.Saya sendiri mendapat pelbagai gelaran seperti Watermelon dan Donut hehehe...tapi saya menganggap itu sebagai panggilan manja dari kawan-kawan.

    ReplyDelete
  7. hai furen..
    apa khabar?laaaaaa....maaaa sudah saya tidak berkunjung ke sini.Blog kawan2 yang lain pun belum lagi saya melawat..
    lucu pula ulasan kawan2 ni terutama c Ison.
    ALAMAS obo furen ong landu no kagagas..
    "kurus kering meringkai, kumponi tidak pakai" ka dit pantun 2 kerat.hehee.
    saya dulu pun kurus juga nga sekarang ni sudah berisi sedikit la..kalau kasi banding gambar kurus sama berisi sikit, memang lawa ba pula kalau gambar yang berisi sedikit.. okumpit obo kokitanan ong agagas no..aso selera ku ka di Ampal..hahahaa

    ReplyDelete
  8. justifikasi seorang lelaki seperti saya ialah gumuk, basar, libar lagi bilang c kryo.. haha tapi saya tidak pernah kisahkan penampilan. Cuma perlu perhatikan kesihatan dengan baik. Selalu juga sya berdiet. BErjaya sebulan, gagal bertahun2.. haha... lantak la kan furen. Yang penting JAGA KESIHATAN. Takut2 juga sya nie

    ReplyDelete